בסוף המאה הקודמת, פרצה להקת “מיומנה” לתודעה, והפכה לדבר האמנותי החם בארץ. עשו ב”מיומנה” חושבים ואמרו, למבינים הרבים שבאו לראות אותנו יש וודאי ילדים או נכדים, בואו נמכור גם להם כרטיסים.
כך מצאנו את עצמנו – אמא, אבא, וילד ג’ינג’י נמרץ בן שלוש ורבע, בתור ל”אדרבא” – הופעה מיוחדת לילדים מבית מיומנה. הילדון היה לבוש יפה ומאובזר בהרבה שומרי סבלנות: בייגל’ה, מים, מוצץ ואוטו קטן.
לא היינו צריכים אותם, ההופעה הייתה מדהימה.
עשו בה כל מה שאני לא מרשה לילדון לעשות, שיחקו בפחי אשפה, טופפו על השולחן, קפצו על כל דבר – ובעיקר עשו המון, המון רעש. למחרת הוצאנו כפות עץ וסירים מהארון ושחזרנו את החוויה.
חלפו השנים, המשפחה התרחבה, ו”תהיו בשקט” הפך לאחד המשפטים ההוריים הכי “משומשים” אצלי. אם אני מנומסת, אני מוסיפה גם “בבקשה”.
אבל לפעמים, אני מתעלה על עצמי, ואני אפילו עוזרת להם להרעיש, שלא לומר לעשות מוסיקה.
אפשר למצוא פעילויות שמתאימות לכל גיל ומצב רוח:
* לנגן על כלי המטבח: סירים, מחבתות, מכסים, כפות עץ ופלסטיק.
*ליצור קסילופון ביתי מכוסות זכוכית מלאות מים: לוקחים 6 כוסות אחידות, ממלאים אותן במים בגבהים שונים, מכוס מלאה ועד לריקה ובודקים אילו צלילים מתקבלים מהקשה עדינה על הכוסות בכפית ארוכה. אנחנו ניסינו לנגן גם בעט פלסטיק ובעיפרון עץ.
*לרקוד עם המוסיקה, בתוספת צעיפים, רעשנים, פעמונים, פעוטות ותינוקות אפשר להרים על הידיים ולרקוד איתם.
*להאזין יחד למוסיקה קלאסית. אפילו בחושך. בילדותי היה לנו פטיפון במזוודה (גם לכם?) ההורים שלי האזינו לשוברט, מוצרט, צ’ייקובסקי ועוד. משהו נקלט גם אצלי, כי היום, אחרי שנטשתי מוסיקה זו לעשרים שנה ויותר. חזרתי אליה וגיליתי כמה עמוקה ונפלאה היא.
קטעים מ”אגם הברבורים” של צ’ייקובסקי יקסמו לבנות שתמצית שאיפותיהן היא בגדי בלט, כנפיים של פיות וחצאיות מרפרפות. תנו להן לרקוד, לבושות במיטב מחלצות ארגז התחפושות.
בולרו של ראוול הוא שיעור מרוכז בזיהוי כלי נגינה, היצירה ארוכה ועשויה להיות משעממת מעט (אבל מותר גם להפסיק באמצע – זה לא שאתם מקימים את כל השורה בקונצרט), אפשר להכין כלי נגינה משלכם ולהצטרף, אפשר לנסות לזהות אילו כלים משתתפים ביצירה.
* לחשוף אותם בהדרגה למוסיקה שאתם ההורים אוהבים במיוחד. כיף לחשוף אותם לעולמכם, זה יוסיף לשיתוף ולקשר ביניכם.
*למדו אותם את המושג השראה, אפשר להאזין לקטע מוסיקה ולצייר בהשראתו ציור, או לחבר ריקוד.