יאגו אחהצ.png

עיצוב חדר הילדים

  חדר ש"גדל" עם הילד

מהו האתגר העיצובי הגדול ביותר בבית?

עיצוב הסלון? המטבח? הכניסה לבית?
התשובה מפתיעה.
החדרים המאתגרים ביותר עיצובית הם חדרי הילדים.
חדרי ילדים, מטבעם, הם בעלי מורכבות גדולה מאוד.
דיירי החדר עוברים שינויים רבים מינקות ועד בגרות, והחדר המשמש אותם חייב להשתנות בהתאם.
גודלם הפיזי של דייריו, מספרם והפונקציות שהחדר ממלא משתנים בקצב מהיר, מה שלא קורה בדרך כלל בשאר חדרי הבית שתפקידם קבוע פחות או יותר.

אנו מתחילים בעיצוב חדר לתינוק, לאחר מכן גדל התינוק והופך לילד קטן, בגיל שש הוא כבר תלמיד, שלב חשוב נוסף הוא גיל ההתבגרות, ובעידן הנוכחי, כאשר הורים רבים מגלים שילדיהם הסטודנטים מבלים שנים נוספות בבית, נוסף שלב גם הבגרות לחדר.


צרכים משתנים
 
לתינוק יש צרכים ברורים מאד: מיטה קטנה, מוגנת, סגורה מכל צדדיה ואזור החתלה ואחסון עבור ההורים. תוך שנתיים-שלוש, התינוק שהפך לפעוט עצמאי, כבר זקוק למיטה ממנה הוא יוכל לרדת בכוחות עצמו ולאזור אחסון נגיש עבור צעצועיו.
בגיל שש, התלמיד הצעיר צריך שולחן כתיבה ואזור משחקים. בגיל ההתבגרות נולד הצורך באזור אירוח לחברים ועולה הרצון של המתבגר לחיות בחדר שמשקף את טעמו ואת גילו.

פונקציות מרובות
 
בנוסף לשינויים שעובר חדר הילדים לאורך הזמן, הוא גם משמש את דייריו לכמה פונקציות: חדר אירוח, חדר שינה וחדר עבודה. בשנים האחרונות, הביאה החדירה המסיבית של המחשבים לבתים את הצורך במקום למחשב, למדפסת ולעיתים למסך טלוויזיה.

טיפ: מומלץ כבר בזמן תכנון החדר לתינוק, לבצע גם תכנון כללי עתידי למתבגר, הכולל התייחסות לנושא המיחשוב והטלוויזיה ולמקם שקעים במקומות מתאימים.  


רכישת הריהוט לחדר הילדים
 
רכישת ריהוט לחדר הילדים מתבצעת בדרך כלל בכמה "תחנות" אופייניות, ההורים קונים רהיטים עם כניסת תינוק חדש לבית, שנתיים-שלוש לאחר מכן מחליפים את מיטת התינוק למיטה מעט יותר גדולה, מוציאים את שידת ההחתלה ומכניסים כוננית לצעצועים. בכניסה לבית הספר מוסיפים שולחן, או מחליפים את כל החדר, ובגיל ההתבגרות שוב מחליפים מיטה, מתאימים את עיצוב החדר לגיל המתבגר ולעיתים גם מחליפים רהיטים נוספים.

כיצד נרכוש רהיטים לחדר באופן יעיל וחסכוני?

רכישת ריהוט לתינוק – אם הריהוט הנרכש צפוי לשמש תינוקות נוספים שייולדו בהמשך במשפחה, ניתן לקנות ריהוט שהוא ייחודי לתינוקות, ולהתייחס פחות לסוגיית התאמתו לילד הגדל. אם אין תכנון להעביר את הריהוט לתינוקות נוספים, כדאי לרכוש ריהוט שיוכל לשנות את שימושיו בהתאם לגיל הילד.

הארון – פריט זה הוא ה"עוגן" לחדר – "עוגן" הוא פריט ריהוט שהוא יקר יחסית ויוחלף רק פעם אחת אם בכלל. ברכישת ארון יש לדאוג שהעיצוב שלו יהיה כמובן יפה, אך לא מחייב, העיצוב והצבעוניות צריכים להיות על זמניים. התכנון הפנימי צריך להתאים גם למתבגרים. כך יוכל הארון להמשיך ולשמש את הילד עוד שנים רבות. ארון קטן מדי, או מצועצע בעיצובו עלול להגביל את המשתמש לשלבים ראשוניים בלבד.

ארון מעוצב של "גלמר"

 

שידה - כדאי לקנות שידה שתכנון המגירות או תאי האחסון יוכל להתאים בעתיד לאחסון צעצועים ומשחקים. חשוב לשים לב לחלקה העליון של השידה, פעמים רבות הוא מתוכנן כאזור החתלה, כאשר רוצים לבצע שינוי לשימושה של השידה, הדבר מגביל. פתרון אפשרי הוא קנייה של משטח החתלה נפרד מהשידה, המשטח מונח ומחוזק על-גבי השידה, לאחר הגמילה מחיתולים, ניתן להוריד אותו ולהשתמש בשידה כרהיט אחסון.

המיטה - מיטת תינוק היא פריט ייחודי שקשה להתאימו לגילאים בוגרים, במקרים מסוימים ניתן ל"האריך" מעט את חייה על ידי קיצור הרגליים, הנמכתה והסרת צדה הקדמי. צומת קריטית היא שלב החלפת מיטת התינוק ב"מיטת ילדים". את המיטה הזו כדאי לבחור תוך התחשבות בשינויים העתידיים הצפויים בהתפתחותו של הילד. כדאי שהמיטה תכיל יחידת מיטה נשלפת שתאפשר אירוח חברים, וכן, מגירות תחתיה לאחסון צעצועים. אפשרות נוספת, המתאימה במיוחד לחדרים קטנים היא, מיטת גלריה – מיטה מוגבהת שתחתיה ניתן למקם בעתיד שולחן כתיבה, אזור אחסון לבגדים וצעצועים או אזור משחק ואירוח לחברים. 

מיטת קומותיים של "עץ באהבה"
מיטה קומפקטית של "שגם" עם ספה נפתחת
ו... הפעוט הופך למתבגר
העלייה לכיתה א' נתפסת אצל רבים כשלב בהתבגרות שגורר אחריו שינוי בארגון החדר. לרב אנו נגלה כי את שיעורי הבית יעשה הילד בכל מקום מלבד ליד שולחן הכתיבה, אך עדיין כדאי לארגן אזור שבו ירוכז חומר הלימוד: המחברות והספרים ותהיה אפשרות להכין שיעורים, למקרה שילדכם יחליט שהרצפה אינה נוחה לביצוע מטלה זו.

למעשה מלבד הצורך בשולחן כתיבה, לא קיים הבדל מהותי בארגון החדר בגיל זה לעומת גילאי הגן. היות וקפיצת המדרגה הבאה בארגון החדר היא גיל ההתבגרות, כדאי לדחות את קניית הרהיטים ושינוי החדר בכמה שנים, עד תחילת גיל ההתבגרות ואז לעצב את החדר בשיתוף עם הילד.

בגיל ההתבגרות, שהולך ומקדים משנה לשנה, עולה הצורך בשינוי מהותי בעיצוב החדר, הפעם הוא מגיע מהילד עצמו. בגיל זה מראה החדר הופך לקריטי. הצורך באזור אירוח גדול יותר ונוספים פופים וכריות. בחדר יש יותר ויותר מכשירי אלקטרוניקה, מחשב, מסך טלביזיה, מערכת שמע וכו'. המיטה ששימשה את הילד פחות רלוונטית עבורו ורבים רוכשים מיטה וחצי (מיטה ברוחב 120 ס"מ) שהיא עצמה הופכת להיות אזור האירוח לחברים למגינת ליבם של ההורים...

מיטה וחצי של "עמינח"
כוורת לאיחסון של "גלמר"

יש לסייג, כי בחדרים קטנים, כדאי להישאר עם אפשרות מיטת הגלריה שמאפשרת חלל נוסף תחתיה או במיטה מוגבהת שמאפשרת אחסון חפצים רבים במגירות תחתיה. אולם, מיטה מרווחת עבור המתבגר היא פנטזיה שקשה לעמוד בפניה, ובדרך כלל היא המנצחת. השידה, בדרך כלל, מסיימת את תפקידה ויש לספק אחסון שמתאים לצרכי המתבגר: אחסון פתוח או סגור, מגירות או מדפים, הכול בהתאם לצורך לרצון וליצירתיות. כך למשל: רהיט האחסון יכול לשמש גם ספסל ישיבה לאירוח, שידה שעליה מניחים גם טלוויזיה, יחידת אחסון משולבת עם מראה ומתלה ועוד. 

לאחר רכישת הרהיטים המתאימים או התאמת הריהוט הקיים לצרכי הילד המשתנים, מומלץ ליצור מראה שלם של החדר. זאת עושים בעזרת משחקים של צבע על הקירות ואביזרים מתאימים כגון וילונות, כריות ותמונות. כדאי לעשות זאת בשיתוף הילד, תוך התחשבות בטעמו ובהבנה כי החדר הוא עולמו. גישה זו תסייע להפוך את גלגוליו של החדר לתהליך מהנה עבור כל הצדדים. 

 

יעל אפרתי – תכנון ועיצוב פנים

yael@efrati.biz