יאגו אחהצ.png

לקנות יותר ולשלם פחות

ק קניות.jpgשום דבר בסופרמרקט אינו מקרי.

שמות המוצרים, אריזתם, מיקומם על המדף וסידורם בחנות - כל אלה הם פרי תכנון מדוקדק של אלפי מנהלי שיווק ומכירות, פרסומאים ומעצבים. מטרתם אחת - לגרום לכם לקנות עכשיו, והרבה.

שנים עסקתי בשיווק מוצרי הצריכה ואני מכירה את כל הטריקים הקטנים שיוצרים חשבון קניות גדול, אני מזמינה גם אתכם ללמוד אותם, והכי חשוב - ללמוד לנטרל אותם, ולקנות חכם.

לא תמצאו כאן עצות כמו לא להגיע לסופרמרקט רעבים, או, לגזור את כרטיס האשראי. 

המטרה שלנו היא להוציא על סל קניות נתון את מינימום הכסף הנדרש. אז אם נכנסתם רעבים לסופרמרקט, קחו משקה יוגורט או חטיף דגנים, תרגיעו את הרעב - ועל כרטיס האשראי נדבר כשנגיע לתור בקופה.

 

כלל 1: בדקו מה מכיל סל הקניות המשפחתי שלכם

אחד הנושאים הפופולאריים במוספים הכלכליים הוא השוואת סלי קניה ברשתות השונות. הכתבות הללו אולי מרתקות להפליא, תכל'ס הרלוונטיות שלהן להוצאות שלכם קטנה.

ולמה? כי המוצרים בסלים הללו אינם בהכרח המוצרים שאתם קונים. סלים אלו כוללים את "המוצרים הפופולריים" כמו 1 ק"ג עוף טרי ושישית קוקה קולה, ואתם קונים בעצם שניצלים ודיאט ספרייט. מנהלי רשתות השיווק, המודעים היטב לרשימות אלו, דואגים להוזיל בדיוק את מחירי המוצרים שמופיעים בסלים המפורסמים ולמכור אותם אפילו במחירי הפסד - העיקר שהם "ייצאו" הכי זולים בסקר ואתם תיכנסו לחנות שלהם ותקנו... מוצרים אחרים לגמרי.

ומה לגבי אלפי המוצרים האחרים האלה שבחנות? עליהם הם גובים יותר כדי לכסות על ההפסד וגם להרוויח. הרבה.

לכן, בחנו את חשבונות הסופרמרקט שלכם וזהו מהם המוצרים הקבועים שאתם צורכים, ובכמויות גדולות. חפשו באילו חנויות הם נמכרים במחיר הכי זול. סמנו לעצמכם מהו מחיר סביר, מהו מחיר זול במיוחד (= הזדמנות לקנות כמות גדולה, בהמשך נפרט מתי כדאי לעשות זאת).

 

כלל 2: צאו לקניות עם רשימה שהוכנה מראש, אבל...

הרשימה תבטיח שלא תחזרו הביתה עם שתי קופסאות קוטג' מיותרות שיצטרפו לזו שמחמיצה כבר במקרר, וגם שלא תשכחו לקנות חלב לקפה של הבוקר, במקום זה שנגמר. אבל...

אל תתאכזרו לעצמכם ואל תיצמדו לרשימה באדיקות קתולית:

1. אפשרו לעצמכם קניות ספונטנית - לפי יכולתכם הכלכלית. אם יש מגבלה תקציבית – הקציבו סכום מוגבל בכל קניה בו מותר לרכוש מוצרים שלא תכננתם לקנות. (למשל: להקציב 30 ש"ח או 200 ש"ח למעדנים לסופשבוע - לפי יכולתכם הכלכלית).
2. עשו את השינויים בתבונה - ברשימה מופיעות בננות אבל בא לכם לקנות עכשיו אגסים? קנו את האגסים ושכחו מהבננות, כדי לא לצבור מלאי של פירות שמתקלקלים מהר.
3. היו גמישים - רציתם לקנות גבינה צפתית אבל הבולגרית בהנחה גדולה? אם אתם אוהבים לאכול את שתיהן, וצורכים יחידה אחת בשבוע. נצלו את המבצע וקנו השבוע בולגרית. את הצפתית תקנו בשבוע הבא. 

 

 

כלל 3: בחרו את החנויות בהן אתם קונים בקפידה

למה כמה חנויות ולא אחת? כי אין דבר כזה "החנות הכי זולה". זהו החלום הרטוב של כל מנהל חנות - להתביית בזיכרונכם כחנות הכי זולה. במציאות, המחירים משתנים לעתים תכופות עקב עונתיות (פירות וירקות), חגים, מבצעים שהם ספציפיים לרשתות מסוימות,  ותחרויות בין החנויות באותו איזור.

אז, קנו בסביבה בה יש חנויות של מספר רשתות, התחרות ביניהן טובה לנו הצרכנים. למדו את החנויות, ראו היכן הירקות והפירות זולים יותר והיכן כדאי לקנות דווקא מוצרי ניקוי. סיפור קטן: כשפתחו אצלנו באזור סניף "מ.מ.ן" מחירי המוצרים בסניף שופרסל השכן צנחו לפתע, אחרי ששככה ההתלהבות חזרו המחירים בשופרסל לרמתם הקודמת, הגבוהה. השקט שרר עד שרמי לוי פתח סניף קרוב.

 

כלל 4: נצלו את המבצעים בחכמה

המבצעים הכי טובים הם הנחה על המוצר אותו אתם רוצים לרכוש בין כה וכה. אבל מה עושים כאשר יש "מבצעי כמות" כמו השני בחצי מחיר, או השלישי חינם? אתם צריכים לשאול את עצמכם 4 שאלות:

1. האם זהו מוצר אותו אתם צורכים באופן קבוע? האם תצרכו בוודאות את כל הכמות?

2. מהי עמידות המוצר? האם תספיקו לצרוך אותו לפני תאריך התפוגה?

3. האם יש לכם מקום לאחסון הכמות שקניתם? למשל, מקום לגלידה במקפיא.

4. ושאלת השאלות: האם רכישת כמות גדולה יותר תגרור הגדלה לא מוצדקת של הכמות הנצרכת? קנית 3 בקבוקי שמפו בבת אחת לא תגרום לי לחפוף פעמיים ביום, אולם קנית 3 חפיסות שוקולד במקום אחת – לא גוררת חיסכון – אני פשוט אוכל יותר שוקולד. שזה דרך אגב, בדיוק מה שיצרנית השוקולד רוצה.

 

כלל 5: אל תתביישו לקנות "רק מבצעים"

רשתות השיווק מושכות אותנו לחנות בעזרת מבצעים, מתוך ידיעה שנקנה מוצרים נוספים במחיר מלא. אם יש לכם יותר זמן מכסף, בקרו מידי פעם גם בחנויות וברשתות שאינכם קונים בהן באופן קבוע, רכשו בכל רשת רק את המבצעים השווים. היזהרו ממבצעים שמבטיחים לכם "עוף בשקל" בתנאי שאתם קונים משאר מוצרי החנות ב-100 ש"ח לפחות. הרווח על שאר המוצרים "מסבסד" את ה"עוף בשקל". וודאו שאתם צריכים את שאר המוצרים ושמחירם סביר.

 

כלל 6: הבחינו בין מוצר למותג

כשאני קונה ליטר חלב 1% בקרטון, האם באמת חשוב לי אם הוא חלב תנובה, יטבתה או טרה? אם לא, כדאי לבדוק מהו המותג הזול ביותר. מה מוצע במבצע?

כדאי לבדוק אם הרשת מציעה מותג פרטי בקטגוריה זו. המותג הפרטי יהיה בדרך כלל זול יותר. במקרה כזה אפשר להחליט שאנו סומכים על הרשת שבחרה עבורנו מוצר איכותי, או להביט בגב האריזה ולבדוק מי היצרן. פעמים רבות נמצא שני מוצרים זהים של אותו יצרן, במחירים שונים – רק בגלל המיתוג השונה.

 

כלל 7: לא לקחת אוטומטית את האריזות הגדולות של אותו מוצר.

ההנחה שאריזת ק"ג אחד של שעועית לעולם תהיה זולה יותר משתי אריזות של חצי ק"ג אינה נכונה. לעתים עלויות אריזת המוצר הגדול גבוהות יותר ומשפיעות על מחירו, לעתים יש מבצע על האריזות הקטנות, ולעתים סתם מנצלים את ההתנהגות האוטומטית שלנו, הצרכנים, ומוכרים לנו כמות גדולה במחיר עוד יותר גדול.

בדקו את המחיר ליחידת משקל, החוק מחייב לציין אותו בתווית המחיר שעל המדף.

 

כלל 8: בדקו את החשבון לאחר התשלום

כי הקופאית עשויה לטעות ולהקליד כמות שגויה או ברקוד שגוי. כי לעתים יש על המדף שלט מבצע שאינו מעודכן במחשב, חשוב לדעת שבמקרה כזה המידע על השלט מחייב והחנות חייבת לאפשר לכם לרכוש את המוצר בתנאי המבצע.

 

כלל 9: רכשו תווי קניה של הרשתות

את תווי השי שאתם מקבלים לחגים אפשר לרכוש כל ימות השנה. רשתות המזון מציעות תווי קניה לחנויותיהן ולרשתות אחרות בהנחה, נצלו אותה. שיעורי ההנחה נעים בין 10% ל-17%. שיעור ההנחה עולה כשקונים כמות גדולה של תווים, כשרוכשים תווים בתקופות החגים, או כשרוכשים אותם דרך ועדים במקומות עבודה. נצלו תווים אלו בחנויות המכבדות אותם במלוא ערכם. אני לא זוכרת מתי שילמתי ב-FOX, בסטימצקי או ב-ACE מחיר מלא.

טיפ: שווה לשאול בכל חנות אם ניתן לשלם בתווים, ישנן חנויות פרטיות שמוכנות לכבד את התווים גם אם הן לא רשומות על גב התו.

 

כלל 10: השתמשו בכרטיס האשראי בתבונה

חנכו/אלפו/הכריחו את עצמכם להבין שגם תשלום בכרטיס אשראי נוגס בסוף בכסף שלכם, אבל אל תגזרו אותו. הוא מאפשר לכם גמישות שאפשר לנצלה בתבונה.

אסור! לשלם עבור קניות שוטפות בסופרמרקט בתשלומים. אתם מעמיסים את ההוצאות של היום על החודשים הבאים – שבהם מן הסתם גם תצטרכו לאכול.

לכלל זה יש יוצא מן הכלל אחד - אם קניתם מצרכים שישמשו אתכם לתקופה ארוכה. לדוגמא: לפני החגים מציעות הרשתות מבצעים והנחות על חומרי ניקוי. אם אין לכם בעיית אחסון, אתם יכולים לרכוש מלאי שיספיק לחצי שנה במחירים זולים במיוחד – במקרה כזה ניתן לפרוס את הקניה לתשלומים.

 

כלל 11: שמרו את חשבון הקניה

למקרה שתרצו או תצטרכו להחליף את המוצר. כך תוכלו להוכיח מה ואיפה קניתם וגם לקבל את מלוא ההחזר. אם אין לכם חשבונית קניה, לא תמיד יסכימו להחליף את המוצר, וגם אם כן יסכימו להחליפו - תקבלו על המוצר את מחירו בחנות ביום ההחזרה, או, את המחיר הנמוך ביותר שהיה בתקופה האחרונה, גם אם שילמתם יותר.

 

כלל 12: קחו את הילדים אתכם לקניות... לפעמים.

נכון, הקניות יערכו יותר זמן. נכון, הילדים ירצו לקנות כמעט את כל מה שהם יראו (ולא משנה באיזה גיל הם). אבל, זו אחת ההזדמנויות שלכם לחנך אותם, בזמן אמיתי, לצרכנות נבונה!

אם תקפידו על מדיניות רכש יציבה, הם ילמדו מהר מאד לא לבקש "תקנו לי" כל חצי מטר. בטיפת תכנון תוכלו להפוך את היציאה לקניות לזמן איכות עם הילד. קראו עוד בנושא קניות עם הילדים.

 

 

כלל 13: קנו גם באינטרנט

הרשתות הגדולות מאפשרות קניה באינטרנט, נצלו זאת בעת הצורך. המחירים באינטרנט מקבילים בדרך כלל למחירי הסניפים היקרים יותר של הרשת, ואתם משלמים גם על משלוח. אבל... אתם חוסכים זמן, את עלויות הנסיעה והחניה (אם יש) ואתם מנטרלים חלק גדול מהפיתויים שמציבה בפניכם החנות. 

 

 

כלל 14: ספרו לחבר'ה

יש מבצע מעולה בסופרמרקט? יש מכירת חיסול בסניף ממול? ספרו לשכנים ולחברים מהאזור. ספרו להם גם על המאמר הזה. הם יודו לכם, וגם אני. 

 

אסתי רוז'נסקי – ברדז'יק

הכותבת היא כלכלנית במקצועה, בעלת תואר שני במנהל עסקים,

מילאה תפקידי שיווק בכירים בחברות מובילות במשק.