יאגו אחהצ.png

פרוייקט ארוחת עשר

מה אתם נותנים לילדים לאכול בארוחת עשר?
ארוחת עשר היא הארוחה המאתגרת ביותר ביום.
  • היא צריכה להיות מזינה ומשביעה ולהתפרק בגוף לאט -  כדי שהילדים יוכלו "למשוך" עד לארוחת הצהריים.
  • היא צריכה להיות קלה לעיכול ולא מכבידה -  כדי שהם לא ינמנמו ב"שעה השלישית".
  • היא צריכה להיות טעימה, אהובה ומושכת - כדי שהיא לא תמצא את עצמה בפח הקרוב או (גרוע מזה) שלא תמצאו אותה מעלה עובש אחרי שנשכחה שבועיים בילקוט.
  • היא צריכה להיות מהירה להכנה, או שניתן יהיה להכינה מראש והיא עדיין תשמור על טעמה ותכונותיה.
 
כשהתחלתי לאסוף רעיונות ומתכונים לארוחות עשר גיליתי שמדובר בפרוייקט לא קטן. אספתי מתכונים, קונספטים, תפריטים וגישות וניסיתי ליישם אותם על שני שפני הנסיוונת הפרטיים שלי. הם מצידם, שיתפו פעולה. את המתכונים האהובים עליהם אנחנו ממשיכים ליישם בארוחות העשר שהם לוקחים לבית הספר.
1. התפריט השבועי של גור ומעיין

מיכל חברתי הבשלנית מתחזקת קריירה ו-3 ילדים. לאור זה שבמקצועה היא עוסקת בתכנון כלכלי לטווח הארוך, ולאור זה שהיא יוצאת מהבית לפני שעולה השחר, לא ממש התפלאתי כשקיבלתי ממנה תפריט שבועי מתוקתק, הכולל ארוחות בוקר וערב.
התפריט נבנה יחד עם הילדים. כל הדיונים, הויכוחים, הפשרות הניבו טבלה יפהפיה ותפריט מגוון הכולל סנדביצ'ים בריאים שהילדים אוהבים. במשפחה של מיכל הגדילו ועשו ותכננו גם את ארוחות הערב, שהן הארוחה המשפחתית היומית שלהם. נושא שראוי לדיון בפני עצמו.
אלו הטיפים של מיכל:
1. לסכם עם הילד מה הוא אוהב לאכול, ולדאוג שהתפריט השבועי יהיה מגוון, בריא ובמידת האפשר ייתן מענה גם לשאר הילדים. למשל, אם הילד "לא אוהב גבינות", יש לעבור יחד איתו על כל הגבינות האפשריות ובעצם לגלות שיש לפחות אחת שכן, כנ"ל לגבי ביצים.

2. תוספת של ירקות: לא חייבת להיות בתוך הסנדביץ', אלא יכולה להיות אשכול קטן של עגבניות שרי ו/או עיגולי גזר. כנ"ל לגבי פירות: אפשר לשים בקופסא בתיק פירות קטנים כמו: תותים וענבים.

3. תפריט ידוע מתאים לילדים שלא אוהבים הפתעות באוכל. מנגד, אפשר להפתיע בממרחים, בתוספות, בלחמים שאהובים עליהם. אפשר להגדיר מראש "יום הפתעות".

4. ההמלצה שלי היא לא לתת ממתק או "חטיף בריאות". אם יש חריגות, הן על חשבון הממתק היומי שלהם. כנ"ל לגבי ממרחים מתוקים (שוקולד, חלווה וריבה).

menu.jpg
2. חלופה טעימה ובריאה לסנדביץ' המסורתי
 
ספט10 090.jpgאפיתי מאפינס פירות ואגוזים לפי מתכון שקיבלתי מהנטורופטית המשפחתית שלנו, אורטל בובר.
המאפה מבוסס על קמח כוסמין ומכיל פחמימות מלאות שמשביעות לאורך זמן ללא תחושת מלאות מכבידה.
עוד יש בו פירות טריים ואגוזים. 2 מאפינס כאלו מהווים ארוחת עשר מזינה ומספקת. היתרון שניתן לאפות אותם מראש. 
ניתן להוסיף בקופסת האוכל גם פרי או ירק טרי, שקדים או אגוזים. 
 
3. פשטידת אטריות של פעם
 
פשטידת אטריות 023.jpgאחר הצהריים אפינו יחד פשטידת אטריות. זהו מאפה מזין המכיל גבינות וביצים והוא קל מאד להכנה. הפשטידה טעימה גם כשהיא מוגשת בטמפרטורת החדר. אפשר לחמם אותה בבוקר ולארוז בנייר כסף, אפשר לשלוח אותה קרה, עד לשעת ארוחת עשר היא "תתחמם" מעט ותגיע לטמפרטורת חדר.
כדאי לצרף ירקות חתוכים, או, פירות. את הפשטידה ניתן להכין מראש ואפילו להקפיא.
4. סנדביצ'ים
 
לחם 004.jpgהבחירה הראשונה לארוחת עשר. סנדביץ'. אבל מה עושים כשהילד לא רוצה סנדביץ'? מה עושים כשהוא לא אוכל אותו?
הורים רבים משקיעים בתכולת הסנדביץ' - גבינות, נקניקים,  חביתות, ממרחים מיוחדים - העיקר שהצאצא יתרצה. לפעמים, אחרי משא ומתן מייגע ישיג הילד דיל שלפיו פעם - בשבוע הוא מקבל ממרח שוקולד. אם הוא קשוח במיוחד, ממרח השוקולד יהפוך ליומיומי.
נסו לשנות אסטרטגיה ולטפל בלחם. מגוון הלחמים, החלות, הלחמניות והפיתות כמעט אינסופי. אמנם מחיר הלחמים המיוחדים גבוה יותר, אבל לחם הוא מוצר זול יחסית וגם שתי פרוסות מלחם יקר לא יעלו יותר מ-2 ש"ח. שווה לקחת את הילדים פעם אחת למאפיה ולנסות למצוא יחד מה הם אוהבים, כך תוכלו לגוון ולהפתיע בלחמים.
ברגע שהילד מקבל לחם שהוא ממש אוהב, הוא עשוי להתגמש לגבי ה"בפנוכו" שלו. הבוקר אני אכלתי את הסנדביץ' שבתמונה, התלמיד קיבל אותה תכולה בביגלה.

5. ממרח חלבה ביתי

כשהייתי ילדונת בשנות ה-70 (של המאה הקודמת, יקירי), סבא שלי היה מביא לנו משכם!! קופסאות פח עגולות ומוזהבות ובהן חלבה מופלאה עם שקדים.
אני הייתי מפוררת אותה ומחפשת רק את השקדים, אמא שלי קלטה את הטריק והיתה מתעצבנת עלי - אבל זה היה שווה את זה, כי השקדים קיבלו מתיקות פריכות מיוחדות. עד היום אני זוכרת את טעם השקדים ואת סבא שלי שנפטר לפני יותר מ-30 שנה.
אז הנה עוד מתכון של הנטורופטית אורטל בובר (גילוי נאות - היא נכדתו של אותו סבא)  לממרח חלבה ביתי.
כל כך קל להכין אותו, ואפילו יותר קל לאכול אותו.
זהו פתרון מצוין לילדים שחייבים, אבל ממש חייבים, משהו מתוק בארוחת עשר. אפשר בהתחלה להרגיל אותם לטעם על ידי הוספת קצת ממרח שוקולד (ואל תספרו לאורטל) לממרח הזה.
 
 2 כפות טחינה (עדיף טחינה משומשום מלא)

2-3 כפיות דבש (אפשר גם דבש תמרים - סילאן)

שמים את הטחינה בקערה קטנה ולתוכה מערבבים 2 או 3 כפיות דבש, לפי דרגת המתיקות הרצויה. אנחנו שמנו כמויות שוות והיה מצוין. את הנגלה השנייה הכינה בת ה-8 וחצי לבדה. היא גם אכלה אותה לבדה, ככה בכפית.
6. "לא אוהבת לחם"קרקר 013.jpg
אני יודעת, זה משונה. עשינו בדיקות DNA והיא כן הבת שלי. אז איך זה קרה? אני לא יודעת. עד שנברר, אני חייבת למצוא אוכל בשבילה. אז שלא שהיא לא אוכלת לחם בכלל. יש סוגי לחמים שכן מרשימים את בלוטות הרוק שלה. אבל הם לא רבים. מצד שני, היא כן אוהבת קרקרים ו... פריכיות אורז. משונה - כבר אמרתי?
הנה דוגמא לצלחת ארוחת העשר של שרון. יש בה קרקרים, גבינה לבנה עם זיתים, גזר ומלפפונים.
7. פסטרמה
מבחינתי לפחות, מלכת הסנדביץ'.
פסטרמה 016.jpg
בתקופה האחרונה, מדברים רעות על כל מה שמכניסים לפסטרמות התעשיתיות, אז החלטתי לנסות להכין פסטרמה ביתית. האמת? לא היה קשה בכלל.
בסופרמרקט אפשר לקנות 200 גר' פסטרמה. אני הכנתי פסטרמה מנתח של 1 ק"ג , ואין בו חומרים משמרים. לכן השארתי מחצית מהכמות לאכילה בימים הקרובים, את המחצית השנייה הקפאתי וקיוויתי לטוב. כשלושה שבועות אחר כך הפשרתי את הנתח (ואפילו נעזרתי במיקרוגל), יצא מצוין, הטעם והמרקם נשמרו. 
8. קורנפלקס עם...
 
סתיו10 004.jpgבחירה קלה ובריאה לארוחת עשר. המפתח לארוחה בריאה הוא לבחור קורנפלקס שהילד ישמח לאכול, אבל שלא יהיה "חצי ממתק" כמו "כריות" ודומיהן. תנובה מציעה את "ארוחת בוקר"  - מארז שלם לארוחת עשר קורנפלקס, חלב קערית וכפית. חסרונותיו הם המחיר, הביסוס על חלב ממותק וכמויות חומרי האריזה, אולם הוא טוב כפתרון לבקרים עסוקים במיוחד. אפשר לבקש מהילד להחזיר את הקערית ולעשות בה שימוש חוזר.
אפשר גם לבנות מנה כזו לבד בבית, אלא שאז אני ממליצה להשתמש באקטימל או משקה בוקר בתוספת קורנפלקס ולא להסתבך עם אריזת חלב. 
 
סתיו10 008.jpgאופציה נוספת, קלה לתפעול היא יוגורט עם תוספים. סוג התוספים יקבע את אחוזי השומן והסוכר במנה.
 
בימים ארוכים, כשהפקת אוכל אחת "לא מספיקה",
אפשר לתת מנה קטנה נוספת שתורכב מפירות וחופן אגוזים ושקדים.